top of page
Search

KONSISTEN BAWA SEMANGAT BANTU BELIA BANTU NEGARA

 


TEKS UCAPAN

 

YB TUAN HAJI MANNDZRI HAJI NASIB

PENGERUSI RISDA

DAN

PENGERUSI LEMBAGA PENASIHAT MALAYSIA-CHINA INSTITUTE

MERANGKAP AHLI PARLIMEN TENGGARA

 

 

MAJLIS KONVOKESYEN BELIA MAHIR KE-7 TAHUN 2024

22 OGOS 2024 (KHAMIS) | 10.00 PAGI

INTERNATIONAL YOUTH CENTRE (IYC) KUALA LUMPUR, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR


 

SALUTASI

 

Assalamualaikum W.B.T. dan Salam Sejahtera.

 

YANG BERHORMAT DATUK SERI AHMAD MASLAN

Timbalan Menteri Kerja Raya

  

YANG BERHORMAT MOHD SYAHBUDDIN HASHIM

ADUN Galas dan Ahli Lembaga Penasihat BELIA MAHIR

  

YANG BERBAHAGIA ENCIK MOHD SHOUBLI JAMAL

Pemangku Presiden

Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (BELIA MAHIR)

  

YANG BERBAHAGIA TS. ABDUL HALIM BIN ABD RAHMAN

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi & Pengurusan)

Jabatan Pembangunan Kemahiran

  

YANG BERBAHAGIA ENCIK ISHAQ AMARULLAH ITHNIN

Ketua Jabatan Pengurusan Perkhidmatan Modal Insan

Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP)

  

BARISAN AHLI LEMBAGA PENASIHAT BELIA MAHIR

KETUA-KETUA JABATAN DAN AGENSI KERAJAAN

BARISAN KEPIMPINAN MAJLIS BELIA MALAYSIA

WAKIL-WAKIL INDUSTRI DAN MAJIKAN

KETUA-KETUA EKSEKUTIF PENYEDIA LATIHAN

PARA TENAGA PENGAJAR

RAKAN-RAKAN MEDIA

IBUBAPA DAN PENJAGA YANG DI MULIAKAN

PARA GRADUAN KEMAHIRAN YANG DI RAIKAN

DAN PARA HADIRIN SEKALIAN


1.    Terlebih dahulu, saya ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Seri Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kerja Raya di atas kesudian untuk meluangkan masa bersama-sama para Belia Berkemahiran TVET dalam MAJLIS KONVOKESYEN BELIA MAHIR KE-7 TAHUN 2024 hari ini. Pastinya kehadiran Yang Berhormat memberikan makna yang lebih signifikan lagi, terutamanya kepada mereka yang diraikan.

 

2.    Alhamdulillah dengan izin-Nya jua, pada hari ini kita dapat sama-sama meraikan seramai 200 orang bakat kemahiran TVET tempatan yang juga tangan-tangan emas negara. Di awal bicara saya ini, sekalung tahniah kepada semua graduan, barisan tenaga pengajar dan ibubapa/penjaga yang berkorban dengan menjadikan TVET sebagai jaminan kerjaya masa hadapan.

  


Hadirin yang saya hormati sekalian,

 

KOMITMEN KERAJAAN TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI MELALUI TVET

 

Dalam usaha mencapai kemajuan dan kemakmuran negara, kerajaan memainkan peranan penting dalam memacu pembangunan ekonomi. Satu pendekatan strategik ialah penekanan kepada Latihan TVET untuk memperkasakan tenaga kerja dan meningkatkan ekonomi. Melalui program TVET, individu boleh memperoleh kemahiran dan pengetahuan praktikal untuk berkembang maju dalam pelbagai industri, menyumbang kepada pertumbuhan keseluruhan negara.

 

Kerajaan Malaysia melalui Majlis TVET Negara (MTVET) yang di pimpin oleh YAB Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan juga Pengerusi MTVET mengiktiraf kepentingan melabur dalam TVET sebagai satu cara untuk meningkatkan modal insan, mewujudkan peluang pekerjaan dan merangsang kemajuan ekonomi. Dengan menyelaraskan kurikulum Latihan TVET dengan permintaan industri, program TVET merapatkan jurang antara pembelajaran akademik dan aplikasi praktikal, menyediakan individu untuk memenuhi keperluan tenaga kerja yang semakin berkembang.

 

Ketika kita mengharungi cabaran era moden, komitmen Kerajaan yang tidak berbelah bahagi untuk mempromosikan TVET menandakan pendekatan progresif ke arah pembangunan ekonomi yang mampan. Dengan memperkasakan individu yang mempunyai kemahiran dan kecekapan yang diperlukan, kerajaan membuka jalan ke arah masa depan yang makmur yang dipenuhi dengan peluang untuk negara dan rakyatnya.

 


Hadirin yang saya hormati sekalian,

 

PENGANTARABANGSAAN LATIHAN TVET DI CHINA: BUKTI KOMITMEN KERAJAAN UNTUK MELAHIRKAN PAKAR INDUSTRI

 

Pengantarabangsaan Latihan TVET di China adalah petunjuk jelas keazaman kerajaan untuk memupuk pakar industri daripada kalangan graduan TVET. Dengan tumpuan untuk merapatkan jurang kemahiran dan memenuhi permintaan ekonomi global yang berkembang pesat, Kerajaan telah mengambil langkah penting untuk memastikan program TVET negara kita sejajar dengan piawaian antarabangsa dan amalan terbaik.

 

Untuk itu, YAB Dato Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan penubuhan Malaysia-China Institute (MCI) pada 11 September 2023. Alhamdulillah, terima kasih kepada YAB TPM yang telah melantik saya sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat Malaysia-China Institute (MCI) bagi menggerakan segala usaha membangunkan bakat TVET tempatan ke Negara China.

 

Untuk maklumat semua, sebanyak 220 Institusi TVET dan Industri/Syarikat China menawarkan 5,125 kuota kepada pelajar TVET dari Malaysia untuk menjalani latihan berkaitan TVET bagi jangka pendek, sederhana dan panjang. Setakat hari ini seramai 1,220 orang telah di hantar menjalani latihan ke China melalui konsep Finishing School. Insha-ALLAH, di dalam dewan yang mulia ini ada seramai 49 orang yang telah pulang dari China dan akan menerima sijil kompetensi masing-masing dan seramai 20 orang akan melanjutkan latihan selama 1 tahun di Tangshan University, China dalam bidang Advanced Electric Vehicle (EV).

 

Usaha ini akan sekali gus menjadi 'game changer' atau pengubah keadaan dalam melonjakkan industri TVET di Malaysia dalam bidang seperti Automotif (Electric Vehicle / Renewable Energy Vehicle / Autonomous Vehicle), Industrial Automation, Semikonduktor, IOT, AI, Cyber Security dan lain-lain.

 

Komitmen kerajaan untuk mengantarabangsakan latihan TVET terbukti dalam perkongsian yang diwujudkan dengan institusi asing, pengenalan pensijilan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, dan penekanan pada program pertukaran silang budaya untuk pelajar TVET. Dengan menyediakan pelajar untuk pendedahan kepada trend, teknologi dan amalan industri global, Kerajaan berhasrat untuk melahirkan generasi baharu profesional mahir yang boleh bersaing di peringkat antarabangsa.

 


Hadirin yang saya hormati sekalian,

 

MENINGKATKAN KEMUDAHAN DAN PERALATAN TVET: KUNCI KEJAYAAN LATIHAN TVET

 

Sedikit pandangan buah fikiran saya kepada semua penyedia latihan yang bekerjasama dengan BELIA MAHIR dalam membangunkan bakat TVET di kalangan belia.

 

Latihan TVET memainkan peranan penting dalam melengkapkan individu dengan kemahiran yang diperlukan untuk berjaya dalam pelbagai industri. Salah satu faktor utama yang menyumbang kepada keberkesanan program TVET ialah kualiti kemudahan dan peralatan yang disediakan untuk tujuan latihan. Sudah tiba masanya Kerjasama Institusi TVET dan Industri perlu meneroka kepentingan menambah baik kemudahan dan peralatan TVET dan bagaimana ia boleh meningkatkan keseluruhan pengalaman pembelajaran untuk pelajar.

 

Apabila bercakap tentang Latihan TVET, mempunyai akses kepada kemudahan dan peralatan moden adalah penting untuk menyediakan pengalaman pembangunan kemahiran praktikal. Dengan menaik taraf kemudahan seperti bengkel, makmal dan pusat latihan, pelajar boleh memperoleh pengalaman dunia sebenar dan sentiasa mengikuti perkembangan piawaian industri terkini. Peralatan berkualiti tinggi bukan sahaja membolehkan pelajar mempraktikkan kemahiran mereka dengan berkesan tetapi juga menyediakan mereka untuk permintaan tenaga kerja.

 

Melabur dalam menambah baik kemudahan dan peralatan TVET ialah usaha berfaedah yang boleh membawa kepada hasil pembelajaran yang lebih baik, peningkatan penglibatan pelajar, dan akhirnya, tenaga kerja yang lebih mahir dan berdaya saing. Adalah penting bagi penggubal dasar, Institusi Latihan TVET dan pihak berkepentingan industri untuk mengutamakan aspek latihan TVET ini bagi memastikan kejayaan dan kaitannya yang berterusan dalam pasaran pekerjaan yang berkembang pesat hari ini.

 


Hadirin yang saya hormati sekalian,

 

MENINGKATKAN JAMINAN KUALITI TEMPAT KERJA DALAM LATIHAN TVET DAN PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN LAMPIRAN INDUSTRI

 

Kini, pandangan saya kini beralih kepada rakan kerjasama industri / majikan yang bersama BELIA MAHIR dengan menyediakan peluang penempatan pekerjaan kepada graduan TVET.

 

Dalam bidang TVET, pembelajaran berasaskan tempat kerja atau Work Based Learning (WBL) memainkan peranan penting dalam menyediakan individu untuk pekerjaan yang berjaya dalam pelbagai industri. Dengan menyepadukan latihan dan pengalaman praktikal dalam tetapan atau setting kerja dunia sebenar, pelajar dapat membangunkan kemahiran dan kecekapan utama yang penting untuk pertumbuhan profesional mereka.

 

Walau bagaimanapun, memastikan jaminan kualiti dalam Latihan TVET berasaskan Work Based Learning dan Industrial Attachment adalah penting untuk menjamin pelajar menerima pengalaman pembelajaran yang relevan dan berkesan. Dengan menyelaraskan program ini dengan rangka kerja kelayakan, Institusi Latihan TVET dan rakan kongsi industri boleh bekerjasama untuk mewujudkan standard dan kriteria yang jelas untuk menilai kualiti penempatan dan hasil pembelajaran.

 

Pendekatan ini akhirnya nanti akan meningkatkan jaminan kualiti tempat kerja dalam Latihan TVET dan memberi manfaat bukan sahaja kepada pelajar tetapi juga majikan dan masyarakat amnya. Dengan mengekalkan piawaian yang tinggi dan mengoptimumkan pengalaman pembelajaran, saya yakin kita akan dapat menyediakan generasi profesional mahir seterusnya untuk menghadapi cabaran tenaga kerja moden.

 


Hadirin yang saya hormati sekalian,

 

PENUTUP

 

Sebelum mengakhiri ucapan, saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada rakan-rakan industri seperti Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP), VOLVO Car Manufacturing, Johor Land Group, FLEX Penang, VS Industry Senai, Hartalega NCS, Westports Malaysia, CHERY Malaysia dan PANASONIC termasuk Government-Industry TVET Coordination Body (GITC) yang hadir hari ini menyokong usaha BELIA MAHIR.

 

Akhir kata, kepada semua hadirin, usaha memartabatkan TVET ini ibarat seperti gula, walaupun telah larut dan tidak lagi wujud tapi kemanisannya tetap dapat dirasai. Tinggalkanlah legasi dengan memberikan perkhidmatan terbaik walau di mana sahaja kita berkhidmat.

 

Bersama kita MENGILHAMKAN HARAPAN, MENCIPTA KETERAMPILAN DENGAN MEMBAWA SEMANGAT BANTU BELIA. BANTU NEGARA.

 

Sekian, wabillahitaufik walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih.

 



 

115 views0 comments

Comments


bottom of page